A gumitárolás 6+1 aranyszabálya – mi így hosszabbítjuk meg a gumik életét

Végre eláruljuk, hogy a nálunk tárolt gumik élettartama miért nem csökken. A Vászondi Gumiszerviz csapatával pontról-pontra összegyűjtöttük, milyen lépéseket teszünk meg a gumitárolás alkalmával.

Eláruljuk, miért tartjuk be ezeket a lépéseket, és azt is, hogy mi történne a gumikkal, ha lazábban fognánk föl a gumihotel szolgáltatásunkat. A cikk végén még arról is fellibbentjük a fátylat, hogy 2013 óta miért növekedett a tárolásunk 11 garnitúra abroncsról 500 fölé.

Milyen szabályokhoz tartjuk magunkat gumitárolás során és mi történne, ha nem így tennénk?

Ősszel leszereljük a nyári gumikat és a téli időszak alatt a gumihotel lesz a pihenőhelyük. Ugyanígy járunk el tavasszal a téli gumikkal, amiket gumitárolás estén eltárolunk egészen ősz közepéig. 6 kőbe vésett szabályunk van, amit ha esik, ha fúj, betartunk a gumitárolás során. Ha nem tartanánk be ezeket, akkor jelentősen csökkenne a gumik élettartama.

A helytelen tárolás miatt a gumik anyagukban hamarabb öregszenek el, veszítenek rugalmasságukból. Menetteljesítményük így romlik, fékútjuk növekszik, tehát egyre kevésbé alkalmasak biztonságos közlekedésre, konkrétan balesetveszélyessé válnak, sokkal hamarabb kell őket leselejtezni. Bővebben a használt gumiabroncs leadás témáról is írtunk. És az új gumi vásárlásnál is segítünk webshopunkkal.

A következőkben megmutatjuk, milyen lépéseket teszünk a szakszerű gumitárolás során és mutatjuk, hogy miért.

1. A leszerelt gumikra gumitárolás során ráírjuk a kocsin elfoglalt helyüket

Innen tudjuk következő szezonban, hol voltak, hova kell őket visszaszerelni. Az abroncsok az autóra szerelt helyüknek megfelelően kopnak. Ami elöl volt, hátra kerül, oldalnak megfelelően. (Az összkerékmeghajtású autóknál nem fontos cserélgetni szezononként a gumik helyét.) Sárga krétával vagy ezüst lakkfilccel a futófelületre (ahol a gumi érintkezik az aszfalttal menet közben) a következő betűkombinációk egyikét írjuk fel:

  • BE: bal első
  • BH bal hátsó
  • JE: jobb első
  • JH: jobb hátsó.
2. Ugyanide a rendszámot is felírjuk

Ennek segítségével fogjuk tudni beazonosítani később a gumit a raktárban.

3. A rendszerünkbe feljegyezzük a tárolandó gumi következő adatait

Ezt a részletes listát kiküldjük az email címedre, hogy könnyen rákereshess és hozzáférhess bármikor. Ma már nem nyomtatunk, ha nem muszáj.

  • Méret (pl. 205/55 R16).
  • Gyártási idő (vagyis DOT szám) LINK gumijelölések (pl.0421, ami azt jelenti, hogy 2021-ben, a negyedik héten gyártották).
  • Gumi kopásának mértékét (pl. 6 mm). Ezt egy erre rendszeresített mérőeszközzel mérjük meg.
  • Azt, hogy gumit tárolunk-e vagy teljes kereket, s ha kereket, akkor feljegyezzük, hogy lemezfelnin vannak-e a gumik, vagy alufelnin.
  • A gumi átvizsgálása után azt is felírjuk, hogy a kopásuk és / vagy elöregedésük miatt csere javasolt-e vagy hasonló használat mellett várhatóan az utolsó szezonjuk fog-e következni.
  • Illetve jelöljük, ha az egyik gumi defektes, hogy ezt majd a következő szerelés előtt javíthassuk (a defekt helyét a gumin is bekarikázzuk).
  • Valamint a rendszámodat, az autód márkáját és az adataidat.
4. A gumikat a készpénzes vagy bankkártyás fizetés után elhelyezzük a raktárunkban gumitárolás céljából

Azon a helyen, ahol a következő hónapokban pihenni fognak. Lássuk csak, mik a szakszerű gumitárolás raktárra vonatkozó elvárásai. 

  • A raktárunk védi az tárolt gumikat a napfénytől, hiszen a napsugárzás károsítja az abroncsokat.

 

  • A helység jól szellőző, de nem huzatos, mert így a legjobb a gumiknak. A gumikat nem tesszük zsákba vagy nejlonba, mert a por kevésbé árt nekik, mint az, ha bedunsztolódnak vagy bepenészednek akár.

 

  • A hőmérséklet alacsony, ami a javasolt 5oC és 25oC tartomány aljához közelít. A hőmérséklet ingadozás csekély, ami sokkal jobb körülményeket biztosít a gumitárolás szempontjából, mint mondjuk egy padlás vagy garázs. 
5. Nézzük, milyen pozíciókban helyes tárolni a gumikat és hogy csináljuk mi
  • A felnin lévő gumik (teljes kerekek) egymásra téve jók, vagy felakasztva. Négynél több gumi nem szerencsés egymáson. Nálunk nincsenek felakasztott gumik, csak egymásra pakoltak. A felnin tárolt gumikat az előírt nyomásra fújjuk, mert a tárolásuk során a gumik így teherbíróbbak.

 

  • Az üres gumik (felni nélkül) sem egymásra pakolva, sem pedig felakasztva nem jók, mert úgy deformálódhatnak. Csak úgy kerülhető el a deformálódásuk, ha állnak (olyan helyzetben, mint ahogy az autóra vannak szerelve). Az egyenes felületnél (padló vagy polc felszín) jobb a gumitárolásra kialakított polcrendszer, mert itt két ponton érintkezik a felülettel a gumi, tehát nem egy pontra nehezedik a teljes súlya. Nálunk ilyen polcokon sorakoznak a gumik.
6. Szintén a deformálódás ellen érdemes néhány havonta megforgatni a tárolt gumikat, hogy a gravitáció más szögből hasson rájuk

Mi a tárolási idő felénél leltárt végzünk, ahol az összes gumit átmozgatjuk és újra leellenőrizzük az adatokat és az állapotokat, amiket összevetünk a rendszerünkben tárolt információkkal. Néhány gumi jobban deformálódik, mint a többi:

6+1 Tipp a nem használt autón lévő abroncsok állagmegóvására

Lehetőség szerint bak alátámasztással szüntesd meg gumira nehezedő jármű nyomását. Ha ez nem megoldható, akkor növeld a gumik nyomását az előírt fölé 25%-kal és 3-4 havonta gurulj kicsit arrébb az autóval. A gumik így nem fognak deformálódni.

Ne cipeld, ne kerülgesd, inkább bízd ránk a piszkos munkát - a gumitárolás gumihotelben előnyei

Gumitárolás kényelmesen? El tudod képzelni, hogy gumicsere után elegánsan nálunk hagyod a leszerelt gumijaidat következő szezonig? Nem kell többé betuszakolnod őket a hátsó ülésre, amivel jól összekoszolod az autódat, sőt, az erkélyen sem kell tovább kerülgetned őket, hiszen mi vigyázunk rá gumihotelünkben. Ráadásul még bizosítva is vannak.

Vajon neked való a gumitárolás gumihotelben?

Igen, ha…

Hogyan pihen nálunk a gumid - gumitárolás lépésről-lépésre

1. lépés
Leszerelés
Leszereljük a gumidat vagy kerekedet
1. lépés
2. lépés
Felmérés
Beregisztráljuk a rendszerünkbe, megvizsgáljuk az állapotát, kopottságát
2. lépés
3. lépés
szakvélemény
Figyelmeztetünk, ha cserére szorulnak vagy utolsó szezont bírnak, netán, ha defektesek
3. lépés
4. lépés
gumihotel
Elhelyezzük a gumihotelben 2-3 hónap múlva megforgatjuk a leltár során és újra leellenőrizzük mindet
4. lépés
5. lépés
felszerelés
A következő szezonban pedig előkeressük és felszereljük neked őket
5. lépés
MIndeközben te...

Gumitárolás GYIK

Nem. Ezen a helyen vélhetően elég nagy hőmérséklet ingadozás van, a gumiknak pedig a 5oC és 25oC tartományon belül ideális lenniük. Ezen belül is nagyjából állandó hőmérsékleten, úgy öt fok ingadozással. Amikor az erkélyre odatűz a nap akkor akár 60 fok is lehet, télen pedig 0 fok alá is süllyedhet. Ez a nagy hőmérséklet ingadozás csökkenti a gumik élettartamát, amiknek így romlik a menetteljesítményük és balesetveszélyessé válhatnak, hamarabb kell őket leselejtezni.

Nem. A felni nélküli gumiknak csak állva jó, különben deformálódnak a tárolás során. A fellógatott gumik a felfüggesztési pontnál kezdenek el deformálódni.

Nem. A felniket tárolás során a gumik védik. A cserés gumik ugyanolyan jól védik őket, mint a használható gumik. Felnit gumi nélkül nem tárolunk, mert nagyon sérülékenyek. Amikor cserére kerülnek majd a selejt gumik, akkor segítünk az új gumi kiválasztásában, amit a webshopunkon keresztül meg is tudsz rendelni. Ilyenkor a selejt gumit ráadásul ingyen átvesszük, úgyhogy a tárolási díj felét már vissza is nyerted.

Igen. A gumik deformálódnának attól, hogy a jármű súlya hosszú időn keresztül ugyanott nehezedik rájuk. Ha mégsem lehetséges bakra tenni, akkor viszont fújjátok 25%-kal keményebbre az előírtnál és álljatok arrébb vele 3-4 havonta.

Nem. A gumis zsákok leginkább a szállításra vannak, hogy ne koszold össze az autódat. A tárolásnál fontos, hogy szellőzzön a gumid. Ha mindenképpen be akarod zsákolni őket, akkor hagyd nagyra nyitva a zsák száját és havonta mozgasd át a zsákban a gumit. A por nem árt az abroncsnak, viszont a bepállás és a penész annál inkább.

Nem. Csak akkor, ha megbizonyosodtunk arról, hogy az, aki átadta nekünk tárolásra a gumikat, átruházta a gumik tulajdonjogát rád. Például akkor, ha mutatsz egy olyan adásvételit, ami külön kitér a téli gumikra. Vagy, ha az előző tulajt elérjük telefonon / emailben és megkapjuk rá az engedélyt, hogy kiadjuk neked a tárolt gumikat.

Kapcsolódó cikkeink

Kérdésed van?

Igyekeztünk érthetően megfogalmazni a szakmai dolgokat, de ha bármit nem értesz, az nem a te hibád. Ha nem voltunk teljesen egyértelműek és valami még nem világos, készséggel válaszolunk rá.