Nyári gumicsere: miért ne járj nyáron téli gumival?

Eláruljuk, hogy a szezonális gumicsere során milyen fontos információkat mondanak el a gumisok. Valalmint elidőzünk kicsit a nyári gumi összetételénél is. Arról is lesz szó, miért nem ajánljuk a négyévszakos gumit. A Vászondi Gumiszerviz csapatával utánajártunk a kérdésnek. Arra is választ adunk, milyen ritka esetekben javasoljuk, de helyette miért ajánljuk inkább nyárra a nyári gumit. 

Ha már gumicsere: nyárra csak nyári gumit válassz

Ha sokallod a téli vagy a nyári gumicsere és a gumitárolás díját, akkor bizonyára neked is megfordult már a fejedben a gondolat, hogy négyévszakosra válts.

Olcsóbbnak látszik, hiszen megúszol egy csomó gumiszerviz és tárolási költséget. Szemben azzal, hogy a négyévszakost csak egyszer kell megvenni. Hosszabb távon azonban nem is olyan biztos, hogy jó üzletet csinálsz. Főleg, ha a pénztárcád mellett a biztonságot is nézzük.

Most eláruljuk, hogy miért nem jó választás a négyévszakos gumi, bár olcsóbb megoldásnak tűnik.

A négyévszakos gumik télen-nyáron jók, de télen nem olyan jók, mint a téli gumik, nyáron pedig nem olyan jók, mint a nyári gumik

Hosszú távolságokra egyáltalán nem javasoljuk, mert a tulajdonságai átlagosak, így tehát nagyon hidegben, csúszós úton nem tapadnak olyan jól, mint a téli gumik. Éppen nedves úton, amikor elered az eső, kifejezetten csúsznak. Nyári hőségben pedig szintén gyengébb tulajdonságokat mutatnak. Tehát nagyon hidegben és nagyon melegben csekélyebb a tapadás, megnövekszik a fékút, csúszósabb kanyarban.

Csak akkor javasoljuk a négyévszakos gumit, ha…

  • nagyon ritkán, városban tett rövid utakra, kis autóval jársz
  • mondjuk ideális lehet egy családban kevésbé használt második autónál
  • évesszintű 2-3000 kilométeres autózáshoz, sík területen, nem hegyvidéken. 

Tehát, amit javaslunk: télire téli gumit, nyárra pedig nyári gumit vegyél. Mivel a kutatók igen komoly erőfeszítéseket tesznek külön-külön a téli és a nyári gumi tökéletesítésére, bízhatsz a fejlesztéseikben.

És ha már megvannak a téli és a nyári gumijaid, a következő kérdés az, hogy vajon egy szett felni az ideális választás hozzájuk, vagy két szett. Lássuk a felnikérdést bővebben.

Miért jó a külön szett felni a nyári gumicsere szempontjából

Tehát, külön van téli és nyári gumid. A következő döntés a felnik kérdése. Egy szett felnid legyen, vagy pedig külön-külön a nyáriakhoz és a téliekhez is? Mi a külön felni szettet javasoljuk, hiszen annak 3 előnye is van.

  1. Először is évente kétszer, szezonális gumicsere alkalmával kevésbé sérül a gumi, mivel nem kell felniről leszedni, sem felrakni. Ezáltal nem csökken a gumik élettartama, később kell leselejtezned őket.
  2. Másodsorban ezek a szezonális gumicserék jóval olcsóbbak és gyorsabbak. A művelet csupán annyi, hogy ősszel a nyári kereket levesszük az autóról, a télit kiegyensúlyozzuk (súlyokat teszünk rá az egyenletes futásteljesítmény elérése érdekében) és felrakjuk. Negyed órás munka az egész. (Tavasszal fordítva.)
  3. Harmadsorban pedig a tárolás is biztonságosabb, hiszen a felnik védik a gumikat az állásban történő eldeformálódástól.

Miért jobb, ha a téli gumikhoz külön szett téli felnid van és a nyári gumihoz külön szett nyárid?

  1. jobb a guminak, mert tároláskor védi az eldeformálódástól
  2. jobb a guminak, mert cserekor nem sérül, hiszen nincs fel-leszerelés
  3. gyorsabb és olcsóbb, mint a szezonális gumicsere évente 2x

Még egy érv a négyévszakos gumi ellen

A gumicsere nemcsak arra remek alkalom, hogy találkozz velünk, hanem amúgy jó lehetőség arra is, hogy fény derüljön a következő hibákra akár:

  • rosszul beállított futómű
  • helytelen guminyomás
  • vagy netán hibás lengéscsillapító.

 

Ezek bármelyike okozhat rendellenes kopást, amelyre a műhelyünkben a szezonális gumicserénél külön odafigyelünk. Ráadásul, ha nálunk tárolod a leszerelt abroncsaidat, akkor ez

  • egyrészt kényelmes, mert nem kell hurcolnod a koszos gumikat a hátsó ülésen.
  • Másrészt pedig pénztárcabarát, hiszen a szakszerű tárolásnak köszönhetően nem csökken az élettartamuk, tehát több idő, míg újakat kell venned.

Ha viszont lejárt az idejük, akkor webshopunkban tudsz új gumikat rendelni, a selejt gumikat pedig díjmentesen átvesszük tőled.

A nyári gumicsere időpontját mikorra érdemes időzíteni?

Az időjárás függvényében március közepe és május közepe között szokott aktuálissá válni a nyári gumi csere. Bár a környező országokban bevezettek törvényi szabályozást, hazánkban nincs dátumhoz kötve a nyári gumi csere ideje. Sőt, ha egész nyáron télivel jársz, akkor sem büntetnek meg. Bár a cikk további részéből kiderül, miért roppant balesetveszélyes és pénztárcagyilkos téli gumival járni nyáron. Ráadásul néhány biztosító nem is fizet, ha kiderül, hogy a szezonnak nem megfelelő gumit használtál a káresemény bekövetkezésekor.

Amikor a napi átlaghőmérséklet tartósan +7 fok fölé emelkedik, akkor ideje felszereltetni a nyári gumikat.

A nyári gumi csere szezonban hazánkban nagyjából 1 millió új gumiabroncs talál gazdára, s a magyaroknak még mindig a legmeghatározóbb tényező a választásban az ár és a teszteredmények. Használt gumikat egyre kevésbé keresnek nálunk, mert egyre növekszik itthon az új abroncsok iránti kereslet. Inkább egy szerényebb kategóriájú vadi új abroncsba fektess, mint egy használt, jobb márkásba.

Mi történik ha egész évben téli gumival autózunk?

Nyári és téli gumi között szemmel is jól látható különbség a mintázat. A téli guminak kapaszkodó lamellái vannak. Tapintásra pedig érezhető a futófelület anyagának különbözősége. A téli guminak nagyobb tapadással kell bírnia, s a rengeteg lamellának köszönhetően jobban elvezetni a vizet. A gumi összetétele a téli igénybevételnek megfelelően változik, strapabíróbb a nyárinál. Ezek miatt a különbségek miatt lássuk, miért vállalsz jelentős anyagi és biztonsági kockázatot, ha nyáron téli gumival jársz.

  1. Nyári hőmérsékletnél a téli gumi puhábbá, rugalmasabbá válik, ezért könnyebben deformálódik, veszíti el tapadását. Aminek köszönhetően a fékút drasztikusan megnövekszik. 100 km/h sebességnél 2-4 méterrel, nedves úton pedig akár 6-8 méterrel is megnövekedhet a fékút. Ez igen balesetveszélyes. 
  2. A megpuhult téli gumi nyáron sokkal nagyobb defekt kockázatnak is ki van téve, hiszen kevésbé tud ellenállni a mechnaikai sérüléseknek.
  3. Több üzemanyagot igényel az autó a téli gumival nyáron és a gumik sokkal jobban kopnak, mint a rendeltetésének megfelelő hidegben. 1000 km-enként akár 2-3 liter pluszfogyasztást eredményezhet az évszaknak nem megfelelő használat.
  4. Ráadásul hangosabb menetzajt is okoz. Városi közlekedésben még hagyján, de autópályán!

Téli gumi nyáron: jobban kopik, többet fogyaszt, kevésbé tapad

Összefoglalva tehát nyáron csak nyári gumit használj, semmiképpen sem télit. Olcsóbbnak tűnhet, ha spórolni akarsz a nyári gumi csere díján, de mit számít ez a téli gumi kopásához és a jelentős baleseti kockázathoz képest? (Csak, mint érdekesség: egyes biztosítók nem fizetnek az évszaknak nem megfelelő gumihasználatkor.) Ha csak heti rendszerességgel használod az autód, javarészt városi közlekedésre, fontolódra veheted a négyévszakos gumi használatát, de hazánk időjárási viszonylatában ezt sem javasoljuk. A titok: télen téli gumit, nyáron pedig nyárit.

Gumicsere GYIK

Nem. Onnan tudhatod, hogy téli vagy nyárid gumi van fönn az autódon, ha megnézed a rajta lévő jelöléseket. Ha hópelyhet, vagy hegyoldalban lévő hópelyhet találsz rajta, akkor biztosan nem nyári gumid van. A legjobb, ha a gumi márka nevét beütöd az interneten a keresőbe, ahol a találatok között látni fogod, hogy nyári vagy téli-e. De a legbiztosabb, ha felhívsz minket vagy mégjobb, ha begurulsz a műhelyünkbe, ahol a kopást is leellenőrizhetjük, nemcsak azt, hogy az évszaknak megfelelő gumival jársz-e.

Nem. Takarékoskodásból néhányan úgy vélik, hogy két téli gumit és két nyárit használva nincs szükség a szezonális gumicserére. Ha két-két másmilyen összetételű gumit használsz, akkor az autód teljesítménye hullámzó, sőt, bizonyos helyzetekben kiszámíthatatlan lehet. Sem kanyarban, sem fékezésnél nem lesznek optimális menettulajdonságok.

Igen. Nyárra a nyári gumi a legbiztonságosabb, hiszen ezt pont a magas hőmérsékletben való közlekedésre fejlesztették ki. A négyévszakos gumi nem mutat ilyen jó tulajdonságokat nagy melegben, a téli pedig egyenesen balesetveszélyes.

Igen. Egy profilmélység mérővel. 4 mm-t meghaladó kopással nem biztonságos a közlekedés. Ha nincs kéznél profilmélység mérő, használhatsz százforintost. Ezt beleilleszted egy nagyobb mintázatba a gumi felületén, s ha látod az érme szürke peremét, akkor már nem biztonságos a gumid. De a legjobb, ha begurulsz hozzánk, hogy szakértői szemmel megvizsgálhassuk a gumijaid állapotát. A kopottság mellett mi a gumi öregedéséből származó hajszálrepedéseket és a gyártási évet is nézzük.

Igen. Ha a pince szellőzik és nem penészedik. Ahhoz, hogy a gumi élettartama ne csökkenjen tárolás közben, a légmozgáson kívül a temperált hőmérséklet is fontos és az, hogy néhány havonta meg legyenek mozgatva. Felni nélkül állva tartsd őket.

Nem. Hazánkban nem kötelező, de esetleges káreseménynél néhány biztosító nem fizet, ha az évszaknak nem megfelelő gumit használtál. Nyáron ráadásul jobban kopik a téli gumi, többet fogyaszt miatta az autó és sokkal balesetveszélyesebb a megnövekedett fékút miatt.

Kapcsolódó cikkeink

Kérdésed van?

Igyekeztünk érthetően megfogalmazni a szakmai dolgokat, de ha bármit nem értesz, az nem a te hibád. Ha nem voltunk teljesen egyértelműek és valami még nem világos, készséggel válaszolunk rá.